19. syyskuuta 2017

You have to eat

Everybody said she was a winner. 
No one knew the secret kept within her.

--------------

Mulla oli eilen ravitsemusterapeutin tapaaminen. Olin tavannut hänet aikaisemminkin suljetulla osastolla. Ensimmäinen tapaaminen meni ihan hyvin. Olen aina ollut epäileväinen kyseisiä ravitsemusterapeutteja kohtaan, siitä lähtien, kun ensimmäinen kohteli minua vähätellen. Hän jopa sanoi kerran, että sinulla ei ole syömishäiriötä, kunhan vain haet huomiota. Kävin hänen luonaan 2x kuukaudessa vuoden ajan. Sitten en enää jaksanut. Haukuin hänet lyttyyn ja syytin valehtelijaksi. Nyt hän on jäänyt työtehtävistään pois. Joka oli onni minulle. Ja varmaankin myös monille muille.

Puhutaan nyt tästä uudesta. Hänen nimensä on J. Hän on nainen, jolla on lämmin katse ja ihana hymy. Hänen kanssaan voi jopa jutella. Hän tosiaan kävi luonani suljetulla osastolla. Olen taistellut pitkään ravitsemusterapeutteja vastaan. Nyt kuitenkin suostuin tapaamaan hänet. Ja voin sanoa, että se oli elämäni yksi parhaista valinnoista. 

Tapasimme uudestaan eilen. Vietin hänen luonaan yli tunnin. Aluksi keskustelimme nykytilanteesta. En katsonut hänen silmiinsä, puhuin vain taululle, joka oli seinällä. Asia kuitenkin muuttui 20 minuutissa. Katsoin häntä ja hän näki silmissäni juuri putoamaisillaan olevat kyyneleet. Sitten hän kysyi, oletko ollut rehellinen tämän tapaamisen aikana? Seuraavaksi odotin jatkoksi, että en voi sinua auttaa, jos valehtelet. Näin sen ex-terapeutti olisi sanonut. Vastasin sitten pitkän hiljaisuuden jälkeen, että en. Jolloin hän katsoi syvälle silmiini ja sanoi, ymmärrän, ei sinun tarvitse kertoa kaikkea, jollet halua. Mutta kuitenkin minä haluan sinua auttaa. Enkä pysty siihen, jos en tiedä, mitä sinun mielessäsi liikkuu. Hän pyysi minua kertomaan viime päivistä, Ja minähän kerroin.

Näin hänen katseessaan lämpöä, avoimmuutta, välittämistä ja halua auttaa ja ymmärtää. 

Hän on se, johon turvaudun jatkossa. Ei psykologini, ei lääkärini. Vaan hän. Sovimme seuraavan tapaamisen kuukauden päähän. Hän sanoi lopuksi, kun olin avaamassa ovea, että näkee minussa päättäväisyyttä ja halua elää. Sittenhän lisäsi, että toivoo minun jättävävn Anan. Ja lupasi tukea minua. Hän sanoi, että ei halua nähdä minua laihempana. Olen kuulemma hyvä nyt. Avasin oven ja lähdin ulos. Näin tapasin uuden ihmisen, josta tuli yksi tärkeimmistä.

Kun lähdin huoneesta, laitoin käteni ovea vasten ja kuiskasin:
Ethän jätä minua yksin.

------------


------------

But she doesn't look anorexic

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hei, luen kaikki kommentit läpi ennen julkaisua. Jos haluat jättää kommentin, muttet halua, että sen julkaisen, jätäthän siitä tiedon kommenttisi loppuun. Kiitos!